20 januari 2008

Skit!!!/ Shit!!!



Ur min fantastiska bok Desingstickat började jag att sticka på en omlottkofta utan ärmar. Det skulle gå åt 50g Kid Mohair. Som tur var hade jag två nystan Kid Silk Haze liggandes hemma, det tredje hade jag just stickat en sjal av som skulle filtas. För att ta det säkra före det osäkra väntade jag med att filta sjalen, kanska skulle jag behåva lite till koftan, även om jag oftast stickar med myscket mindre garn än som angivs i mönstret. Stickningen går jättelätt, räta maskor i ett stycket, men garnet tar slut fortare än beräknat och jag börjar att repa upp från halsduken (mohair är inte roligt att frogga). När jag stickat några varv ser jat att nystanet är mycket mörkare. Skit, det kommer från ett annat färgbad. Sitter nu och funderar på om jag ska beställa ett nytt nystan, måste nog göra det eftersom det inte är mogligt att repa upp skiten. Hoppas att jag då för något som ligger närmare i färg!

I have started to knit a wrap cardigan without armes from the lovely book Designstickat. The pattern says that I would need 50g Kid Mohair. Luckily I have 2 balls of Kid Silk Haze lying around, the third ball I used for a scarf that I intend to felt. However, I decided not to felt is before I finished the cardigan. Knitting is really easy, only knit in one piece, but the yarn is up earlier than expected and I start to frog from the scarf (frogging Mohair isn't easy). When I knitted for a while i realise that the new yarn is much darker, shit. Am now thinking about buying another ball, because frogging the whole thing is not an option!

Inga kommentarer: